Раздел 2 - Урок 3

Английский язык 5 класс - Все домашние работы к учебнику и рабочей тетради М. З. Биболетовой

Раздел 2 - Урок 3

27. Послушайте и повторите. Затем найдите пары к словам в левом столбике.

Museum — музей

Gallery — галерея

Theatre — театр

Stadium — стадион

Park — парк

Parliament — парламент

History — история

Abbey — аббатство

Monument — памятник

Tourist — турист

Real — реальный

Symbol — символ

Taxi — такси

Legend — легенда

Traditional — традиционный

28. Дополните предложения названиями различных мест.

1. Big Ben

2. The Houses of Parliament

3. Tower Bridge

4. Westminster Abbey

5. The Tower of London

29. Соедините фотографии с описаниями.

1 — с, 2 — d, 3 — а, 4 — b.

30. Прочитайте текст и ответьте на вопросы.

1. Биг Бен это часы или колокол?

Big Ben is a bell.

2. Биг Бен это символ Лондона и Великобритании, не так ли? А что символизирует Россию? Где и когда вы можете увидеть символ России?

The symbol of Russia is Kremlin. You can see it in Moscow at any time.

3. Лондонский Тауэр очень старый, не так ли? Чем он знаменит?

The Tower of London is very old. It was a fortress, royal palace and a prison for important people. Today it is a museum.

4. Кто основал Вестминстерское Аббатство?

Westminster Abbey was built by King Edward.

5. Где работает английский парламент?

English Parliament works in the Houses of Parliament.

31. Скажите, какие интересные места можно описать этими словами.

1. Big Ben is the symbol of England.

Westminster Abbey was founded by St. Peter.

Westminster Abbey is a working church.

Westminster Abbey is a great monument of the history of England.

2. The Tower has a cruel history.

The Tower is a historic museum.

An ancient legend says that the Tower and Great Britain will fall if the ravens ever leave the fortress.

The Tower has special guards.

3. The Houses of Parliament is situated next to the Westminster Abbey.

Big Ben is a symbol of Great Britain.

The Tower Bridge is one of the most famous bridges in London.

The deep boom of Big Ben can be heard on the radio.

4. The Houses of Parliament stand beside the River Thames.

Only the country’s leaders speak in the Houses of Parliament.

The Houses of Parliament are the buildings where the British Parliament sits.

British Parliament sits in the Houses of Parliament.

35. Скажите, что туристы обычно делают, когда они приезжают в новую страну или город.

The tourists usually stay in a hotel.

The tourists usually visit different museums and theatres.

They usually send postcards to their friends and relatives.

They usually see as many sights as possible.

36. Что делают Дима и Лена?

They are eating.

They are looking at a map.

They are buying souvenirs.

38. Вставьте слова в текст.

Photos, place, care, part.

39. Дополните вопросы.

1. Aren’t there

2. Wasn’t it

3. Are they

4. Don’t they.

5. Can’t you

6. Is it

7. Hasn’t it

40. Почему охранники Тауэра называются бифитеры? Найдите ответ в справочнике.

They say, the guards got their names “beefeaters”, because they could eat meat at the Queen’s table. And they ate strong meat broth.

41. Сопоставьте вопросы и ответы.

1 — d, 2 — е, 3 — с, 4 — а, 5 — Ь.

43. Посмотрите на таблицы. Где должна находиться информация из этих таблиц в письме?

С, d, а, b.

44. Прочитайте письмо и дополните предложения.

1. On Monday Dima visited the Tower of London.

2. On Tuesday Dima went to Buckingham Palace. He saw the Changing of the Guards.

3. On Wednesday he went to Greenwich.

4. On Thursday he went to the British Museum.

5. On Friday he is going to the London Eye.

46. Дополните вопросы.

1. why, 2. what, 3. when, 4. what, 5. what, 6. which.

49. Прочитайте диалог. Заполните пропуски. Затем разыграйте его по ролям.

То get to. You’re welcome. Go along. It’s very easy.

52. Измените вопросы. Используйте данный пример.

1. Excuse me, can you tell me where the British Museum is?

2. Excuse me, can you tell me where The Green School is?

3. Excuse me, could you pass me the sugar?

4. Excuse me, can you tell me how to get to the nearest supermarket?

5. Excuse me, how can I get to Westminster Abbey?

6. Excuse me, would you mind closing the door?

54. Послушайте и повторите. Найдите соответствия с русскими словами.

Monument — памятник

Column — колонна

Tourist — турист

Photo — фото

December — декабрь

Centre — центр

Fountain — фонтан

57. Напишите короткую статью о наиболее известной площади в России. Используйте следующие вопросы.

The symbol of Russia and Moscow is Red Square. It is known all over the world. It is famous for the Mausoleum. Many tourists visit it every day. There is a big New Year tree there in winter. The Victory Day’s parade, fireworks take place in this square.

62. Задайте вопросы партнеру. Изменяйте названия стран и городов.

Have you ever been to Oxford? — No, I have not.

Have you ever been to Moscow? — Yes, I have.

Have you ever been to Washington? — No, I have not.

Have you ever been to Greenwich? — No, I have not.

Have you ever been to Paris? — No, I have not.

Have you ever been to New York? — No, I have not.

Have you ever been to St. Peterburg? — Yes, I have.

Have you ever been to Vladimir? — Yes, I have.

Have you ever been to Kazan? — No, I have not.

64. Скажите, где вы никогда не были, но хотели бы побывать. Объясните почему.

I have never been to New York. I’d like to visit it because I want to see the Empire State Building.

I have never been to Moscow. I’d like to visit it because I want to take photos of Red Square.

65. Переведите словосочетание в рамке. Затем составьте предложения с ним.

It’s worth — стоит что-то сделать.

The film about Peter Pen is worth seeing because it is interesting.

The Sherlock Holmes stories are worth reading because it is the classical detective story.

The British Museum is worth visiting because many interesting things are saved there.

Classical music is worth listening because it helps to relax.

66. Расставьте предложения в правильном порядке. Прочитайте и разыграйте диалог.

— What are you going to do on Sunday morning?

— I don’t know yet.

— Have you ever been to the Dog Exhibition?

— No, I’ve never been there.

— Let’s go then. It’s worth seeing.

— Why not! See you tomorrow morning then.

70. Заполните таблицу.

To sing петь, a singer певец

To dance танцевать, a dancer танцор

To run бегать, a runner бегун

To swim плавать, a swimmer пловец

To teach учить кого-то, a teacher — учитель

71. Сопоставьте слова и описания.

1 — b, 2 — d, 3 — е, 4 — а, 5 — с.

77. Составьте фразы из слов. Используйте их в своих предложениях.

If you need to go to the square, turn left.

Last year I traveled to London and admired it.

I came out of the shop and met my friend.

78. Прочитайте текст и поставьте глаголы в правильную форму.

Got, had, was, was, spent, admired, took, bought, saw, were, enjoyed.

80. Правда или ложь.

1 — f, 2 — t, 3 — t, 4 — f, 5 — t.

81. Что делают туристы?

A man is taking photos.

A girl is listening to music.

A woman is taking by the phone.

A man is shooting a video.

Two women are sitting on the bench inside the capsule.

82. В Москве есть места, где вы сможете посмотреть на город с высоты птичьего полета. Одно из таких мест это Останкинская башня. Сопоставьте вопросы и ответы.

1 — е, 2 — b, 3 — d, 4 — с, 5 — а.

90. Сформируйте причастия настоящего и прошедшего времени. Переведите их на русский язык.

Таке — taking — taken

Solve — solving — solved

Watch — watching — watched

Read — reading — read

Open — opening — opened

Catch — catching — caught

Play — playing — played

Write — writing — written

Translate — translating — translated

Finish — finishing — finished

Speak — speaking — spoken

Bring — bringing — brought

Paint — painting — painted

Tell — telling — told

91. Прочитайте историю и скажите, почему Алиса ушла из парка. Что она почувствовала, когда открыла сумку дома?

Alice went home because an old man gave her last crisps from the packet. Alice was surprised, because she saw an unopened packet of crisps in her bag.

92. Прочитайте подчеркнутые фразы и переведите их на русский язык.

A newly painted house — свежевыкрашенный дом

Children — дети

Smiling mother — улыбающаяся мама

Flying kites — воздушные змеи

The chatting teenagers — болтающие подростки

Singing birds — поющие птицы

Running squirrels — бегающие белки

The chosen bench — выбранная лавка

The opened packet — открытый пакет

Uneaten crisps — несъеденные чипсы

Unfinished book — незаконченная книга

Unopened packet — неоткрытый пакет

94. Поставьте предложения в правильном порядке.

Alice came to the park to spend her Sunday outdoors.

The girl walked in the park but soon she got tired.

The old man was reading his newspaper in peace.

The old man gave her the last crisp but Alice left.

Alice was surprised when the old man began to eat her crisps.

Alice found a packet of crisps in her bag.

99. Поставьте глаголы в настоящее совершенное время.

Teach — have taught

Buy — have bought

Leave — have left

Arrange — have arranged

Take — have taken

Give — have given

Choose — have chosen

Wash — have washed

Climb — have climed

Drink — have drunk

Travel — have travelled

Ask — have asked

Write — have written

Buy — have bought

Read — have read

Count — have count

Be — have been

Sleep — have slept

Live — have lived

See — have seen

Hear — have heard

Feed — have fed

100. Составьте предложения

I have already visited the museum.

We have already found the work.

She has just entered the gallery.

Mike has already bought the picture.

I haven’t written the letter.

You haven’t taken the photos.

Our parents haven’t sent the postcards.

Her brother hasn’t bought the cake.

101. Опишите, что случилось.

1. Susan has just had breakfast.

2. Dan has just written a postcard to his friend.

3. Jason has just won the championship.

4. Mary has just finished the test.

5. Alice has just bought some souvenirs.

6. The tourists have just taken the photos of the monument.

102. Прочитайте диалог. Скажите, что Мартин сделал. Его мама была удивлена? Почему?

Martin has cleaned the room, watered the flowers, gone shopping. His mother was surprised. He never has done this work.

103. Найдите пример настоящего совершенного времени в упр. № 102. Затем переведите на русский.

Have already cleaned — почистил

Have watered — полил

Have gone — сходил

Have bought — купил

Haven’t made — не сделал

Have just done — сделал

105. Прочитайте, сравните и объясните разницу между двумя ситуациями.

На первой картинке действие происходит в данный момент. Дождь идет прямо сейчас.

На второй картинке дождь прекратился. А птицы сидят на ветке.

106. У Элис много работы по дому. Что она уже сделала? А что ей предстоит сделать?

Alice has already made the bed. She hasn’t watered the plants yet. She has already done the washing up. She has already fed the parrot. She hasn’t cooked dinner yet. She has already cleaned the windows. She hasn’t gone shopping yet. She has already washed the clothes.

109. Дополните диалог. Поставьте глаголы в скобках в форму Present Perfect.

1. Has written

2. Have done

3. Have eaten, haven’t eaten, has eaten, have eaten

4. Have given

5. Have lost

114. Сопоставьте две части предложений. Поставьте глаголы в скобках в форму Present Perfect.

1 — d (has repaired)

2 — a (have left)

3 — b (has returned)

4 — e (have been)

5 — f (haven’t finished)

6 — c (have bought)

116. Прочитайте фразы. Переведите их на русский и используйте в своих предложениях.

I am proud of my family.

There are a lot of amazing activities in my school.

There are a lot of wonderful museums in my city.

117. Прочитайте текст. Скажите, почему Лондонцы гордятся своими парками.

Londoners are proud of their parks because you can spend the whole day long in the country without leaving London.

118. Ответьте на вопросы.

1. Какой из лондонских парков самый большой?

Hyde Park is the biggest park in London.

2. Какой из лондонских парков самый старый?

St James’s Park is the oldest.

3. Какой лондонский парк знаменит “уголком ораторов”?

Hyde Park is famous for the Speaker’s Corner.

4. В каком лондонском парке есть статуя сказочного героя?

In Kensington Gardens you can see the statue of Peter Pan.

5. Какой лондонский парк был зоопарком долгое время?

Regent’s Park was home to the Zoo.

6. Чем изобилуют все лондонские парки?

London’s parks are rich in trees, grass, flowers, ponds and lakes.

7. Что лондонцы и туристы любят делать в парке?

Londoners and tourists like to walk among the green trees, relax and admire flowers.

119. Вы читали историю про Питера Пена? Чем он известен?

Peter Pen is a young boy, who doesn’t want to grow up. He can fly. He has many friends — fairies.

124. Заполните таблицу. Соедините слова из первой колонки со словами из второй колонки. Запишите новые словосочетания и переведите их. Затем составьте свои собственные предложения с новыми словосочетаниями на английском языке.

Post office. Му grandmother sends letters at the post office.

Orange juice. I drink orange juice in the morning.

Apple pie. I have never cooked an apple pie.

Art Gallery. I want to go to London and visit the Art Gallery.

Invitation letter. My sister has got an invitation letter.

Football match. My father always watches football matches.

Film star. Marilyn Monroe is the film star.

125. Посмотрите на картинку и скажите, что Джулия и ее гости делали на вечеринке. Им понравилась вечеринка?

They had a barbecue in the garden.

They drank soft drinks and fruit juice.

They ate biscuits and sweets.

They took photos.

They chatted with each other.

They wore colourful paper hats and danced.

They enjoyed the party.

126. Расскажите о своем последнем дне рождения. Используйте следующие вопросы.

1. Когда твой день рождения?

Му birthday is on 22 of February.

2. Как ты отметил последний день рождения? Ты устроил вечеринку?

I arranged a big birthday party. I invited a lot of friends and relatives.

3. Кого ты пригласил? Ты писал пригласительные открытки?

No, I didn’t write the invitations letters.

4. Что ты делал на вечеринке? Ты играл в игры?

We had tasty dinner. Then my friends and I played different games.

5. У тебя был праздничный торт? Твои друзья и родственники пели песни для тебя?

Yes, I had a big birthday cake. My friends and relatives sang special birthday song to me.

6. Какие подарки ты получил?

I got a new bike, a book and a photo album.

7. Ты хорошо провел время? Тебе нравятся вечеринки в честь дня рождения?

We had a great time. I enjoyed my birthday party.

127. Работа в парах. Прочитайте и дополните диалог. Используйте слова в простом прошедшем времени.

Went. Did you enjoy the party? Was. Was. Invited. What did you do? Had, danced, played. Took.

131. Прочитайте текст и ответьте на вопросы.

1. Что означает фраза “the British have a sweet tooth”?

This phrase means that the British like eating sweet things.

2. Какие британские сладости вы знаете?

I know puddings, pies, jams, biscuits, cakes, rolls.

3. Какие сладости вы любите?

I like cakes and biscuits.

4. Когда британцы едят торты и печенья?

The British eat cakes and biscuits during a tea break, watching TV or in the cinema.

5. Когда британцы едят больше всего сладостей?

The British eat more sweet things during the holidays.

132. Скажите, когда люди празднуют Рождество, день святого Валентина и день Матери в Великобритании и России. Как они празднуют этот праздник? Что они готовят на обед?

Britain people celebrate Christmas on the 25th of December It’s their favorite holiday. They eat roast turkey and pudding. They decorate Christmas tree. Russian people celebrate Christmas on the 7th of January. In Great Britain and Russia St Valentine’s Day is celebrated on the 14th of February. People give small presents to their sweet hearts. Mother’s Day is celebrated on the 14th of October in Great Britain and on the 24th of November in Russia. Children make presents for their mothers and cook tasty things.

136. Посмотрите на список Анны. Что она уже сделала для вечеринки? Что ей еще предстоит сделать?

Ann has already washed apples, bananas and oranges. She hasn’t made five cheese sandwiches and five ham sandwiches yet. She hasn’t made a pizza yet. She has already asked Kate to buy sweets and biscuits. She has already invited Steve and Alex. She has already gone shopping.

139. Прочитайте текст и догадайтесь, что Мистер Тейлор должен был сказать во время ланча. Выберите правильный ответ.

Bon appetite.

140. Дополните предложения.

1. Mr. Tailor didn’t speak German.

2. During his stay in Germany he had lunch in a little café.

3. Every day a German said to Mr. Tailor “mahlzeit”.

4. The Englishman was polite and answered “Tailor”.

5. One day Mr. Tailor learnt the German word for good appetite.

6. When he came to the café, he said to the German “mahlzeit”.