загрузка...

Английский язык - Книга для учителя 9 класс - В. П. Кузовлев - 2017 год

4. МЕТОДИЧЕСКИЕ РЕКОМЕНДАЦИИ К ЦИКЛАМ УРОКОВ

Unit 5. School — what’s next?

Lesson 5. WHAT DO YOU THINK ABOUT STUDYING AND WORKING ABROAD?

Планируемые результаты (цели урока по аспектам ИК):

личностные результаты (воспитательный и социокультурный аспекты):

воспитательный аспект — формирование осознания своей культуры через культуру Великобритании; воспитание уважения к другим культурам, любознательности, желания расширять кругозор;

социокультурный аспект — формирование представления об особенностях образа жизни зарубежных сверстников (практика получения образования за границей); развитие умения находить сходство и различия между традициями своей страны и стран изучаемого языка; знакомство с фактами культуры (Seville, MBA, BT, O level);

метапредметные результаты (развивающий аспект):

регулятивные — умения самостоятельно ставить цели, контролировать и корректировать деятельность, выбирать наиболее эффективные способы решения учебных и познавательных задач;

познавательные — умения ориентироваться в иноязычном аудиотексте, прогнозировать содержание текста по вербальным опорам, фиксировать нужную информацию, осуществлять логические действия сравнения, анализа, понимать структурно-смысловые связи между частями письменного текста, догадываться о значении незнакомых слов, используя контекст;

коммуникативные — умение аргументировать свою точку зрения;

предметные результаты (учебный аспект): развитие умений аудировать с пониманием основного содержания, с извлечением конкретной информации, с полным пониманием текста, выделять ключевые слова в вопросах задания и находить к ним синонимы;

сопутствующие задачи: совершенствование лексических и грамматических навыков говорения и письма; развитие умений высказываться на основе услышанного (монологическая форма речи: рассуждение), определять предложения, описывающие детали, выполнять тестовые задания в формате true/false/not stated, multiple choice (в аудировании), matching (в аудировании и чтении), word formation.

Речевой материал:

продуктивный: лексический — материал, усвоенный на предыдущих уроках;

рецептивный: лексический — из книги для чтения: a day off; материал, усвоенный на предыдущих уроках.

Ход урока

1. 1) Следует напомнить учащимся, что при выполнении заданий на аудирование такого типа необходимо ориентироваться на ключевые слова. Учащиеся предполагают, какие ключевые слова могут быть в данном задании.

Примерный вариант ответа: I learnt a new language: can speak more languages now/was difficult/classes. I became more self-confident: deal with people/behave/believe in myself/ability. I learnt more about cultures: understand people/life in other countries/traditions.

I have got experience of living on my own: do myself/without family/ alone.

1. 2) Текст для аудирования:

1. Andrew: I spent two months in France. Of course, I practised the language, but perhaps more importantly was how much I learnt about cultures and people. I learnt this from the viewpoint of an active member of the community and my host family, not from the tourist’s point of view. At first it was difficult, but after the first few weeks I began to understand French culture better. I saw how family members dressed and communicated with each other and the others. I asked questions about local customs and ways of behaving. I tried to learn about their culture and lifestyle. And I saw the world in a new way.

2. Christina: I studied in Caracas, the capital of Venezuela. It is a city of 10 million people and a huge change from my hometown where only 35,000 people live! I learnt how to deal with conflicts, how to behave in different situations and to express myself. What could make you more confident than that?

3. Matthew: Going abroad to study in Australia was the first time I was really away from home, from friends and family. It was not an easy experience. But I returned from studying in Australia with social skills. Now I can live without family or friends around to help. I became more independent. I think living away from home can help me to adapt when I am in college. I lived thousands of miles away, so going to a college that is only 560 miles from home doesn’t seem frightening.

Ключи: 1 — C; 2 — B; 3 — D.

При повторном прослушивании следует обратить внимание учащихся на ключевые слова и сверить их со списком, который они сами предложили в упражнении 1.1).

2. 1) Рекомендуется сделать упражнение 1 из рабочей тетради. Это упражнение помогает учащимся осознать, что одна и та же мысль может быть выражена разными способами. Выделение ключевых слов и нахождение к ним синонимов имеет важное значение, так как в аудиотексте используются синонимические выражения, а не слова, данные в тексте. Это также помогает отделять основную информацию от второстепенной. Это задание помогает учащимся выполнить упражнение 2.2) в учебнике.

Ключи к упражнению 1 из рабочей тетради: 1) Students understand how challenging it is. 2) Studying abroad is not different from studying at home. 3) While abroad, you can feel/be depressedbecause you can’t see parents and relatives. 4) You are responsible for everything. 5) Studying abroad is the best experience you can have.

2. 2) Следует напомнить учащимся стратегию выполнения упражнений данного типа: внимательно прочитать вопросы и предположить, как данная мысль может быть выражена другим способом. После второго прослушивания проверяется правильность выполнения упражнения.

Текст для аудирования:

I arrived in Seville on September 21, 2002 and left on December 18, 2002. I took five courses — History of Spain, Spanish Government and three Spanish language classes. In addition, I went on all the day trips that the programme offered, as well as a longer overnight trip to the city of Granada.

Over the six weeks of my stay in Seville, I understood how challenging studying abroad really is.

On the whole, studying abroad is not different from studying at our home college or university. Our timetable was set up much like it is in the US with lectures and homework. We had exams, of course. Unlike studying in the US, we were learning about a different country’s history, culture, government and economic system, not by reading about these in a textbook, but by living in it.

In addition to the basic problems of living in a country with a different language, history, culture and political system, there were days when most of us there felt depressed because we couldn’t see our family and friends.

Another thing that I’ve learnt about the programme is how to rely upon myself. Basically, I was responsible for everything; I had to pay for my room, my books and school things.

Studying abroad is the best experience you can have. I think it’s the best way to learn the language and culture.

Ключи: 1. F; 2. N/s; 3. T; 4. T; 5. F; 6. T; 7. T; 8. N/s; 9. T.

3. Необходимо напомнить учащимся о том, что сначала надо ознакомиться с текстом упражнения, что помогает предположить содержание текста для аудирования. При необходимости следует обратить внимание учащихся на памятку № 4.

После второго прослушивания проверяется правильность выполнения упражнения. Следует обратить внимание учащихся на ту информацию в тексте, на которой основывается правильный ответ.

Текст для аудирования:

I had always been very interested in teaching, so when I lost my job in advertising, I decided not to look for a similar job but to get a Teaching English as a Foreign Language certificate. It was one of best things I ever did.

I chose an intensive course and, at the end of it, I went to the capital of Portugal.

At the start, I had a job teaching in a private school in the afternoons, but quickly found work at other schools to cover the mornings, and took on a few private pupils. I found I really enjoyed the teaching.

Almost all my students were adults, although I had a few young people, and it was a real contrast when I arrived in Sweden. I went there because it offered a new challenge. All of a sudden I was teaching quite a few top managers, to a much higher standard, and they were going to take exams.

It was quite a shock going from Portugal to the northern country, with its long winters, but I found the teaching more interesting. Most of my students worked for big companies like Ericsson. The teaching was quite challenging but very satisfying.

I found the Swedes were not sociable — especially after the Portuguese — but I met a lot of people from other parts of the world and Stockholm is a very beautiful and romantic place in which to live.

Now that I’m back in the UK, for family reasons, I look back on my time abroad with great love. It really is very stimulating to work overseas and I would recommend it to anyone. Choose a career path that offers the possibility of moving overseas.

Ключи: 1. b; 2. b; 3. a; 4. b; 5. b.

4. Как вариант можно предложить учащимся написать сочинение по данной проблеме. В этом случае необходимо напомнить учащимся схему написания сочинения:

1. Постановка проблемы.

2. Своё мнение и аргументы, подтверждающие его.

3. Противоположные мнения других людей и аргументы, которые они приводят.

4. Выражение несогласия с противоположным мнением.

5. Заключение с подтверждением своей позиции.

5. Домашнее задание: рабочая тетрадь, упр. 2; книга для чтения, упр. 5.

Ключи к упражнению 2 из рабочей тетради: (1) international; (2) unusual; (3) achievement; (4) careful; (5) patience; (6) organisation; (7) overseas; (8) challenging; (9) self-confident; (10) independent; (11) employee; (12) definitely; (13) information; (14) application.

Ключи к упражнению 5 из книги для чтения:

5. 2) Henry: C, E, F, G. Peter: A, B, D.

5. 3) 1 — f; 2 — g; 3 — c; 4 — e; 5 — b; 6 — d; 7 — a. В данном упражнении развивается умение понимать структурно-смысловые связи внутри текста.

5. 4) Henry deals with the clients’ problems. (sort out) Henry collects the people from the airport. (pick up) Henry thinks that his boss takes care of the people he works with. (look after) Peter worked in a project when there was no money left. (the money ran out) Henry doesn’t work on Thursdays. (Thursday is a day off.) Peter returned to his country. (came back, is back — тоже возможно)

Дополнительное упражнение: Find the examples of Present Perfect, Present Perfect Progressive, Past Perfect, Past Perfect Progressive and translate these sentences.





загрузка...
загрузка...