загрузка...

Английский язык - Книга для учителя 8 класс В. П. Кузовлев - 2017 год

4. МЕТОДИЧЕСКИЕ РЕКОМЕНДАЦИИ К ЦИКЛАМ УРОКОВ

Unit 5. A healthy living guide

Lesson 3. I haven’t been eating junk food for a long time

Планируемые результаты (цели урока по аспектам ИК):

личностные результаты (воспитательный и социокультурный аспекты):

воспитательный аспект — формирование осознания своей культуры через культуру Великобритании; развитие умения сотрудничать; воспитание потребности в здоровом образе жизни;

социокультурный аспект — знакомство с фактами культуры: the Body Shop company, Greenpeace, Ecotricity, Concern Kalina, Cadbury’s chocolate, Lipton tea, McDonald’s, the Berni restaurant chain, Chinese takeaways;

метапредметные результаты (развивающий аспект):

познавательные — умение работать с прослушанным/прочитанным текстом: выделять, обобщать и фиксировать нужную информацию, догадываться о значении незнакомых слов по знакомым словообразовательным элементам, аналогии, иллюстративной наглядности, пользоваться справочной литературой (грамматический и лингвострановедческий справочники);

коммуникативные — умение с помощью вопросов добывать недостающую информацию (познавательная инициативность), вступать в диалог, владеть монологической и диалогической формами речи в соответствии с грамматическими и синтаксическими нормами АЯ;

предметные результаты (учебный аспект): формирование грамматических навыков говорения;

сопутствующие задачи: совершенствование лексических навыков говорения; развитие умения слушать с целью извлечения конкретной информации; развитие умения читать с пониманием основного содержания и полным пониманием прочитанного; развитие речевого умения (монологическая форма речи: сообщение, диалогическая форма речи: диалог- расспрос).

Речевой материал:

продуктивный: лексический — материал, усвоенный на двух предыдущих уроках;

грамматический — новый: Present Perfect Progressive; для повторения: Present Perfect, Present Perfect Passive;

рецептивный: лексический — perfume.

Ход урока

1. В упражнении происходит презентация нового грамматического явления — the Present Perfect Progressive Tense.

1. 2) В упражнении учащиеся обращают внимание на функциональные особенности видо-временной формы Present Perfect Progressive.

1. 3) Учащиеся, обращая внимание на выделенные цветом сказуемые, самостоятельно делают вывод о формальной стороне грамматического явления. Свой вывод они сравнивают с правилом в таблице “Grammar in focus”.

2. Используя иллюстрации, учащиеся подставляют название подходящего продукта в предложения первой колонки и соотносят их с предложениями второй колонки.

Ключи: I have been treating my hair with Brazil nut mask for two months. It makes my hair grow faster.

I have been washing my hair with olive shampoo for two weeks. My hair looks healthy and beautifully clean.

I have been adding lavender oil to my bath since I was presented with it. It helps to ease away symptoms of everyday stress.

My sister has been using Brazil nut fixing gel every morning for a month. She has no bad hair days now.

My Mum’s been using honey conditioner for a month. She looks wonderful every day.

My father has been buying strawberry soap for 15 years. He likes to use products with natural ingredients.

После выполнения упражнения рекомендуется сделать упражнение

1. 1) из рабочей тетради.

Ключи к упражнению 1.1) из рабочей тетради: 1) British people have been buying more fruit and fruit juices since 1988. 2) The number of British teenagers who smoke has been growing for several years already. 3) The British police have been using alcohol tests since 1968. 4) British people have been drinking tea since the 1600s. 5) The government of the UK has been checking the school meals since September 2006. 6) The government has been providing free fruit to primary school children since 2004.

3. 1) Просмотрев текст упражнения, учащиеся делают вывод, что “this company sells health and beauty products (the cosmetics company)”.

3. 2) Учащиеся трансформируют предложения в соответствии с предложенным образцом.

Ключи: We have been supporting small producer communities around 25 countries since the 1980s.

We have been using only natural ingredients since our first shop was opened.

We have not been testing our products on animals since we began to work.

All the shops are dark green, they have a strong simple design. They have been carrying the yellow and green Body Shop logo for more than 30 years.

We have been reusing bottles for all these years. We have been sponsoring posters for Greenpeace since 1985 and we have been working with Ecotricity since 2001.

We have been supporting Children on the Edge since 1990 and other charity programmes.

3. 3) Учащиеся суммируют всю полученную информацию.

3. 4) Упражнение предполагает развитие умения аудировать с целью извлечения конкретной информации.

Текст для аудирования:

— Do you sell perfume, soap, shampoo and skin-care products for women and men?

— Yes, we have been selling all these things since 1976.

— What ingredients do you use?

— We have been using only natural ingredients as far as possible, since our first shop was opened.

— Do you test your products on animals?

— We have been testing none of the products on animals since we started.

— Do you care about the environment?

— The Body Shop advertises itself through its philosophy, which is concerned about pollution, the environment and green issues. We have been reusing and recycling containers and bottles for all these years. We have been sponsoring posters for Greenpeace since 1985 and we have been working with the UK’s first green electricity company, Ecotricity, since 2001.

— Do you support any charity programmes?

— Yes, we have been supporting Children on the Edge since 1990 and others.

— Do you develop trading relationships in other countries?

— We have been supporting small producer communities around 25 countries, from Australia to Zambia, since the 1980s.

— Do all your shops look alike?

— Yes, all the shops have a strong simple design, they are dark green, have wide open doors and a feeling of space and colour. They have all been carrying the yellow and green Body Shop logo for more than 30 years already.

Учащиеся могут назвать следующие факты:

They have been selling skin-care products as well.

The Body Shop has been doing a lot about pollution, the environment and green issues.

They have been reusing and recycling containers and bottles for all these years.

They have been supporting small producer communities around 25 countries, from Australia to Zambia, since the 1980s.

All the shops have wide open doors and a feeling of space and colour.

4. 1) Учащиеся работают в парах, используя информацию на своей карточке. В вопросах и ответах учащиеся используют Present Perfect Progressive.

Вопросы могут иметь следующий вид: Since what time have people been drinking Lipton tea? How long have people been drinking Lipton tea?

4. 2) Учащиеся делают вывод, исходя из своего опыта и используя ЛЕ уроков 1 и 2.

После упражнения рекомендуется сделать упражнение 1.2) из рабочей тетради (упражнение на сопоставление Present Perfect и Present Perfect Progressive).

Ключи к упражнению 1.2) из рабочей тетради: 1) have been dieting, have tried; 2) have been doing, have played; 3) have been studying, have written; 4) have been travelling, have visited four countries; 5) has been smoking, has got; 6) have been taking, have learnt.

4. 3) Варианты ответа: Concern Kalina is a leading cosmetics company. It has been working since 1942. It has been caring about beauty and health of Russian people all these years. It has been selling creams in tubes since 1975. It has been producing toothpaste and soap since the 1990s. In 1999 the company changed its name. Since that time it has been working under the name Concern Kalina. Thecompany supports charity programmes. It helps orphan children.

5. Домашнее задание: рабочая тетрадь, упр. 2; книга для чтения, упр. 3 (в упражнении развивается умение читать с целью понимания основного содержания, использовать знаково-символические средства предоставления информации для решения учебных задач, читать с полным пониманием прочитанного, соотносить информацию с личным опытом, представлять информацию в форме, отличной от первоначальной).

Ключи к упражнению 2 из рабочей тетради: (1) have been eating; (2) have been selling; (3) have been making; (4) have been banned; (5) has been known; (6) have been smoking; (7) have been making; (8) has been banned; (9) have been introduced; (10) has been banned.

Ключи к упражнению 3 из книги для чтения:

3. 1) picture 1 — the old pyramid; picture 2 — the new pyramid.

3. 2) The old pyramid: B, C, E; the new pyramid — A, D, F.





загрузка...
загрузка...