Рассказы о спорте - SPORT IS FUN

Английский язык - Поурочные разработки 7 класс

Рассказы о спорте - SPORT IS FUN

Цели урока:

1. Активизация навыков изучающего чтения.

2. Закрепление навыков устной речи на основе прочитанного материала.

3. Развитие лексических навыков по теме «Спорт».

Оборудование: карточки для пересказа текста (3 штуки); карточки с заданием «Дополни предложение» по количеству учащихся.

Ход урока

I. Организационный момент

— Good morning, boys and girls! (Good morning!)

— I haven’t seen you for ages. I am glad to see you again. (We are glad to see you too.)


II. Речевая разминка

Учитель в быстром темпе задает вопросы и побуждает детей отвечать на них.

— Hello, Oleg. Nice to see you. How are you? (I am fine, thank you. How are you?)

— I am fine, too. And what about you, Vova? How are you? (I am fine, thank you.)

— I am glad to hear that. The weather is nice today, isn’t it? (Oh, yes. I agree with you. It is rather warm.)

— Kate, I’d like to ask you a question. (You are welcome. What would you like to ask me about?)

— Do you go in for sports? (Yes, I do. I go in for sports.)

— What type of sports are you fond of, Kate? (I am fond of figure skating.)

— And what about you, Nick? (I like to play football with my friends.)

— Which is healthier: to go in for sports or watch it? (I think it is healthier to go in for sports.)

— Why do you think that it is healthier to go in for sports? (You can improve your health and keep fit.)

— Do you enjoy running, Mary? (To tell the truth, I don’t enjoy running. It is too tiring.)

— What ways to keep fit do you know? (A healthy diet, sport, well organized work help us to keep fit.)

— What do you do to keep fit? (I go to the fitness club and sleep 8 hours a day.)

— What medical problems you might have if you play hockey? Do you take part in the competition? Etc.


III. Тренировка навыков устной речи. Активизация материала прочитанного текста

— Look through the story from exercise 56, page 112 in your textbook. Listen to my questions and answer them, please.

Ученики просматривают текст из упр. 56, стр. 112 в течение одной минуты, а затем отвечают на вопросы учителя. Учитель побуждает учащихся давать развернутые ответы.

1. What was the weather like that day? (The weather was hot and sunny.)

2. Was Nick afraid of the big waves? Why? Why not? (He wasn’t afraid of the big waves because he was a strong swimmer.)

3. Why did people on the beach watch Nick? (People on the beach watched Nick because it was exciting to watch.)

4. Nick hurt his arm and fell from his board, didn’t he? (Yes, he did. Nick hurt his arm and fell from his board.)

5. Was it easy or difficult to swim towards the beach? (It was difficult for him to swim towards the beach.)

6. Why did he not want to talk to the people on the beach? (He was tired and upset.)

7. Did Janelle believe that it was an accident? (Janelle saw Brian cut across Nick.)

8. Why did Brian cut across Nick? (He wanted to win the competition.)

9. Why couldn’t Nick go to Australia? (He couldn’t go to Australia because he didn’t win the competition and he hurt his arm.)


IV. Закрепление навыков устной речи на основе текста

— I want you to divide into pairs. Read the task of exercise 58, page 113. You will act out the dialogues between the doctor and Nick. Who wants to retell this story on the part of Nick or Janelle?

Учащиеся делятся на пары для составления диалога и выполнения задания из упр. 58, стр. 113 из учебника. На работу в парах детям отводится 3—4 минуты. Затем диалоги учеников заслушиваются всем классом. Во время составления диалога 2—3 наиболее подготовленных ученика получают индивидуальное задание — упр. 59, стр. 113. Индивидуальное задание для учащихся — пересказ текста от лица главных героев. Для составления рассказа ученики получают карточки, которые они используют в качестве опоры во время пересказа. Данные рассказы учеников заслушиваются до или после разыгрывания диалогов.

Примерная карточка для пересказа:

The weather was...

I saw...

I started...

Suddenly a surfboard...

I fell from...

It was not easy to swim because...

I was...

Janelle came to me and said that...

I understood that...

Примерный диалог:

Doctor. What’s the matter with you, Nick?

Niсk. I feel bad. My right arm is hurt.

Doctor. Really? I’m very sorry. How did you hurt it?

Niсk. I was riding a wave when suddenly another boy cut across me. My arm was hurt. I fell from my board.

Doctor. Don’t worry. Now I’ll bandage your arm and everything will be all right. But now you must have a good rest and you shouldn’t move your arm.

Nick. Thanks, doctor. Good-bye.

Doctor. Good-bye.


V. Физкультминутка

Учитель предлагает кому-либо из учеников провести физкультминутку.

I am a little teapot,

Short and stout,

Here is my handle,

Here is my spout.

When the tea is ready

Give me a shout,

Then tip me up

And pour me out.


VI. Введение лексики по теме «Спорт»

— Will you look at the blackboard? You can see some words there. Let’s read the new words and remember them. Read the words after me, in pairs, one by one. Can you complete the sentences using these words?

Учитель привлекает внимание учащихся к новым словам, которые заранее записаны на доске. Ученики читают слова за учителем, в парах и по цепочке. Затем учащиеся получают карточки с заданием «Дополни предложения». Данное задание выполняется в устной форме.

Примерное задание на карточках:

Complete the following sentences:

1. The football game was very ... .

2. Yesterday we watched a ... ... game.

3. I don’t believe your story. My dog didn’t ... you.

4. The ... made the player leave the game.

5. Mike is the best... in our team.

6. There are ten members in their ... .

7. My mother told me that she wasn’t... with my marks.

Keys: 1 — exciting; 2 — water polo; 3 — bite; 4 — referee; 5 — a forward; 6 — team; 7 - satisfied.

Примерная запись на доске:

water polo — водное поло;

exciting — интересный, захватывающий;

a referee — судья;

to bite — кусать;

a forward — нападающий;

a team — команда;

to satisfy — удовлетворять.


VII. Активизация навыков изучающего чтения. Проверка понимания содержания прочитанного текста

— It’s time to read the humorous story about dangerous sports. We shall read it aloud one by one. Who could put the crocodile in the pool? Let’s read the end of the story and check our guesses. Will you think of a title for this story?

Учитель организует чтение текста из упр. 62, стр. 113. Данный рассказ читается учениками вслух по цепочке: каждый ученик читает 1—2 предложения. После чтения первой части рассказа учитель предлагает выполнить упр. 62(b) и заслушать мнение нескольких учащихся.

— The next task for you is exercise 20, page 122. Put the sentences in a logical order, please. Now I’d like you to answer my questions.

Ученики выполняют упр. 20, стр. 122 сначала самостоятельно в течение 2—3 минут, а затем один ученик вызывается к доске для чтения рассказа вслух. Также на данном этапе урока ученики отвечают на вопросы учителя по содержанию текста.

Примерные вопросы учителя:

1. Where did it happen?

2. A water polo game was one of the main sports events of the season, wasn’t it?

3. Why did one of the players jump out of the water and run to the referee?

4. Did the forward bite the player?

5. Why was the game stopped a few minutes later?

6. What did people see at the bottom of the pool?

7. Where did the players find a letter?

8. Who put the crocodile into the pool?

9. Why did a water polo fan put the crocodile into the pool?


VIII. Подведение итогов урока

Учитель подводит итоги урока, благодарит детей за работу, хвалит учащихся, принимавших активное участие в ходе урока, и объясняет домашнее задание.

— That’s all for today. Good-bye, boys. Good-bye, girls.


Домашнее задание: учебник: упр. 20 (подготовить пересказ текста), 21, стр. 122.